6 millioner uønskede epost stanset i 2013

Etablering

For å sette opp tjenesten må vi endre MX (mail exchanger) konfigurasjonen på ditt domene. Det må vi gjøre hos din registrar. For å få til dette må du kunne opplyse oss om hvilken registrar du bruker og kanskje et brukernavn og passord til konfigurasjonssidene. Skulle du ikke ha disse opplysningene tilgjengelig er vi ganske gode på å få til dette likevel, men da kan det hende vi blir nødt til å belaste deg for bruk av våre systemkonsulenter.

Tjenesten

Epost som skal til ditt domene

Når tjenesten er etablert blir all epost som skal til ditt domene sendt til epost serverne i datasenteret der tjenesten produseres. Vi bruker datasentre i Norge og Danmark og navnet på epost serverene som benyttes er:

  • gw5.security.comendo.com (Oslo, Norge)
  • gw1.security.comendo.com (Danmark)
  • gw2.security.comendo.com (Danmark)
  • gw3.security.comendo.com (Danmark)

I Danmark benyttes to datasentre, et i Poppelgårdsvej, 2850 Søborg, og et i Hørskætten, 2630 Høje Tåstrup. Datasentrene administreres av Comendo AS, Stationsparken 25, 2600 Glostrup (CVR: 26685621), representert i Norge ved Comendo Norge AS,  Dronning Eufemias gate 16, 0191 Oslo. Comendo garanterer at alle tjenester og løsninger er i tråd med norsk lov og rettspraksis samt at de tilfredsstiller krav fra EU og USA.

Dersom du av ulike årsaker ønsker å forsikre deg om at eposten din kun blir oppbevart innenfor landets grenser kan du velge å benytte deg kun av datasenteret i Norge. Hvis du ikke har særlige grunner for dette anbefaler vi at du sprer risikoen på flere datasentre. 

Epost som skal fra deg til dine kontakter

Epost som du sender og som skal til mottagere utenfor din organisasjon blir sendt til samme datasenter som eposten du skal motta. Smarthostene som benyttes er:

  • smtprelay-no.security.comendo.com (Norge)
  • smtprelay.security.comendo.com (Danmark)

For å sikre så rask og sikker levering til mottager som mulig benytter tjenesten flere forskjellige IP adresser for utgående sending.

Beskyttelse

Når eposten mottas i datasenteret blir den analysert i forhold til innhold, oppbygging og evt. vedlagte filer. Når eposten er analysert og godkjent av systemet videresendes den til den opprinnelige mottageren. Epost som sannsynligvis er spam blir holdt igjen i karantene i 14 dager for å gi mottager mulighet til å frigi en epost som ble stoppet ved en feil.

Sikkerhet

All inngående epost er ferdig filtrert og blir videresendt til din epost server i løpet av mindre enn ett sekund. Hvis din epostserver av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig blir eposten lagt i kø. Eposten vil bli forsøkt levert igjen og igjen i 7 dager. Når serveren igjen blir tilgjengelig blir all eposten som har samlet seg i køen levert.

I tillegg tas det sikkerhetskopi av all epost som blir sendt fra eller mottatt til ditt domene. Hver epost beholdes i 12 måneder før den slettes fra sikkerhetskopien. Du kan når som helst bestille sikkerhetskopiert epost levert på nytt ved å kontakte vår telefonsupport.

Selvbetjening

Avanserte brukere eller IT-ansvarlige kan få sin egen brukertilgang til administrasjonskonsollet for sine domener. Der kan de selv utføre tilbakehenting fra sikkerhetskopi eller foreta andre justeringer av innstillingene.

Hver bruker kan også laste ned og innstallere en plugin til Outlook som gjør det mulig å sjekke sin personlige karantene når som helst.

Bruk

Du vil daglig motta en epost med en liste over mulig spam som er adressert til deg. Denne listen inneholder ikke epost som er stanset på grunn av virus, ondsinnet kode eller verifisert spam. Du kan forhåndsvise eller frigi en stanset epost med 1 klikk.

Tjenestenivå (SLA)

Datasentrene

Comendo garanterer en oppetid på minimum 99.5 %. Alle datasentrene, samt datahåndtering er underlagt og i samsvar med relevante lover inkludert lov om brannvern, tilgang, personlig databeskyttelse m.m. I tillegg er alle tekniske ressurser sikkerhetsklarert. 

Tjenesten

  • Tjenesten fjerner garantert 100 % av alle kjente virus i e-post
  • Tjenesten har i tillegg mekanismer for fjerning av ukjente virus og ondsinnet kode i epost (PVR)
  • Tjenesten fjerner minimum 99,5 % av all spam og uønsket epost
  • Tjenesten genererer maksimalt 0,0003 % falske positiver
  • Hvis eposten ikke kan leveres til mottagers epost server grunnet midlertidig nedetid eller brudd på linjene blir eposten forsøkt levert i 7 dager før avsender får en feilmelding (NDR)
  • All epost som holdes tilbake som spam blir holdt i karantene i 14 dager hvor mottager kan forhåndsvise og frigi eposten når som helst

Tjenestens driftssystemer er designet for å håndtere store angrep og behandle e-post uten opphold. Fra en e-post er mottatt og filtrert, videresendes den på mindre enn 1 sekund.