Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse på siden. Du kan lese mer om hvorfor og hvordan her.

OK
Forside    Blogg

Slik sikrer du deg mot e-postsvindel

Tilsynelatende uskyldige e-poster har svindlet norske selskaper for flere millioner. E-postsvindel kan ramme alle bedrifter uansett størrelse og det er viktig å være oppmerksom på faren og ta forhåndsregler.

E-postsvindel kommer i ulike former og varianter. De skrives på perfekt norsk og ser ut som om de kommer fra en du stoler på. Det er lett å la seg lure, sier Teknologisjef Hugo Klemmestad. 

 

Slik kan du sikre din bedrift mot e-postsvindel

  • Nedenfor får du en oversikt over enkle forholdsregler som raskt avslører e-postsvindel eller phishing, som det også kalles. Du vil neppe unngå svindelforsøkene, men du kan unngå å tape penger. Husk at gode rutiner og fokus på IT-sikkerhet internt i bedriften er viktig for å redusere risikoen for at man blir utsatt for en svindel. Les mer om hvordan du kan øke IT-sikkerheten med gode rutiner her. Det er også mange fordeler med å knytte til seg en IT-partner med kompetanse på IT-sikkerhet.
     
    Utbetal aldri penger på grunnlag av en e-post alene, selv om e-posten ser ut til å komme fra en person i firma.
  • Hvis det er en lenke i en e-post, vær obs på hvor den leder og vær kritisk dersom den ber deg om å benytte en innlogging. 
  • Sjekk om adressen er feilstavet eller slutter på eksempelvis .com i stedet for .no
  • Vær varsom dersom du stusser over noe i en e-post fra en kollega, som eksempelvis uvanlig ordlyd eller innledning i e-posten.
  • Sørg for å ha et eksternt spamfilter (og DMARC).
  • Sørg for at data hos deg krypteres. 
  • Bruk et antivirusprogram som er oppdatert.
  • Oppdater alltid programvare og operativsystem til siste versjon for å tette eventuelle sikkerhetshull.

 

Dette gjør du dersom du blir utsatt for svindel

Dersom du har vær uheldig og blitt utsatt for svindel er det viktig at du reagerer raskt.  

1. Kontakt banken og politiet umiddelbart og anmeld forholdet.

2. Send bekreftelse av anmeldelsen til banken slik at de kan stoppe transaksjonen.

3. Sjekk også kontoutskrifter og kredittkortregninger og se om du er utsatt for mistenkelige belastninger.

4. Bytt passord og få IT-sikkerhetsfolk til å kartlegge omfanget. 

5. Ta vare på personen som blir rammet. Det kan oppleves dramatisk for den som blir svindlet. 

Vi har opplevd at banken har stoppet utbetalingen i tide, men det avhenger av at du anmelder forholdet. Dette må skje raskt, hvis ikke er jeg redd pengene forsvinner for godt, sier Klemmestad. 

 

Les mer om hvordan du kan sikre din bedrifts e-poster ved eksterne spam filter og hvor viktig det er å ha sikkerhetskopier.

Relaterte artikler:

Phising - angrep mot norske e-poster øker i omgang
Reduser risikoen med gode rutiner på IT-sikkerhet
Tenk sikkerhet i alle ledd
Lag et sterkt passord og steng uvedkommende ute

Se flere artikler

Våre produkter:

Office e-postsikring
Office PC sikring
Office online backup
Office server overvåkning

 

Ønsker du mer informasjon om IT-sikkerhet og hva vi kan tilby? Ta kontakt!