Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse på siden. Du kan lese mer om hvorfor og hvordan her.

OK
Forside    Blogg

Hva gjør du dersom noen har stjålet passordet ditt?

Hva gjør du når du finner ut at passordet ditt er stjålet og noen har hatt tilgang til din e-postkonto og arbeidsdokumenter? Vi har laget en 5 punktliste som vi anbefaler deg å følge.

I den digitale verden vi lever i er det å miste et passord en alvorlig sak som ikke bør tas lett på. Tyvene som har stjålet passordet ditt kan i mange tilfeller være både profesjonelle og utspekulerte og et passord på avveie kan ha stort skadepotensiale. Tyvene kan ha et økonomisk motiv, eller benytte din bruker til å spre virus eller holde tilbake dokumenter og kreve kompensasjon for gi deg brukeren tilbake.  Det er derfor viktig at du handler raskt! 

1. Bytt passord 

Bytt passord på tjenesten og eventuelt andre tjenester hvor du har benyttet samme passord. Begynn med e-posten. Vi anbefaler da at du velger et unikt passord per tjeneste. Slik lager du et sterkt passord

2. Aktiver 2-faktor

Aktiver 2 –faktor på de tjenestene hvor det er mulig. Ta gjerne kontakt med din IT eller drifts –ansvarlige så hjelper de deg. Husk at du selv kan aktivere 2-faktor på private e-postkontoer og sosiale medier.

3. Bytt passord på andre tjenester

Bytt gjerne passord på andre viktige tjenester, så er du sikker på at inntrengeren ikke har sikret seg tilgang. 

4. Varsle kontakter

Varsle kontaktlisten og potensielle mottakere av e-post fra svindlerne. Det vil kunne være e-postadresser som du har benyttet og som nå ligger i innboksen, arkivert eller i sent mappen. 

5. Rapporter sikkerhetsbruddet

Rapporter sikkerhetsbruddet til den som er ansvarlig for IT-sikkerheten i bedriften. De som er ansvarlig for sikkerheten må gå igjennom aktivitet på brukeren og se hva som har blitt gjort og hvilken dokumenter vedkommende har hatt tilgang til. Saken bør anmeldes grunnet kriminell virksomhet mot bedriften og rapporteres inn til datatilsynet. 

Det er viktig å anmelde saken selv om sannsynligheten for at de skyldige blir tatt er liten. Det er 2 viktige grunner for hvorfor vi anbefaler dette: 1. vi får oversikt over omfanget og det blir mulig for politiet å allokere ressurser til digital kriminalitet og 2. på sikt opparbeider politiet en database av hendelser som kan knyttes sammen og brukes i arbeidet med å avdekke kriminelle nettverk. Det finnes et forenklet skjema for å melde inn denne type kriminalitet, be gjerne om hjelp fra din IT-ansvarlige til å fylle det ut.

Dersom du følger disse 5 rådene har du gjort mye for å minimere skaden og fulgt dagens retningslinjer for rapportering av sikkerhetsbrudd. 

 

Flere artikler på IT-sikkerhet:

Lag et sterkt passord og steng uvedkommende ute!
Øk IT-sikkerheten med gode rutiner
Have I Been Pwned?Phishing-angrep mot norske e-poster øker i omfang

Se flere artikler

 
 

Våre produkter:

Office e-postsikring
Office PC sikring
Office online backup
Office server overvåkning

 
Dersom du ønsker mer informasjon om våre produkter og tjenester, ta kontakt!