Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse på siden. Du kan lese mer om hvorfor og hvordan her.

OK
Forside    Blogg

Slik skaper du liv på infoskjermen

Det er viktig å presentere relevant og interessant innhold på infoskjermene, men nesten like viktig er måten du presenterer det på. Her er noen verktøy du kan bruke for å vekke oppmerksomhet.

I løsningene vi tilbyr (DatabeatOMNI) har du en publisher integrert i PowerPoint som gjør det enkelt å være kreativ selv for den med begrenset erfaring innen form og farge. Du kan legge inn video, bilder, animasjon og om du ønsker publisere direkte til skjermen. Her er noen ting du bør tenke igjennom når du skal lage innhold:

  1. Bruk kontraster

    Bytt gjerne mellom mørke og lyse bilder, det trekker blikket mot skjermen. Lag en mal som du kan gjenbruke som inneholder kontraster og husk at en lys bakgrunn vil slite mer på skjermen over tid enn en mørk bakgrunn.

  2. Høy oppløsning

    Infoskjermer er store skjermer med HD-kvalitet. Velg høyoppløste bilder og vær oppmerksom så du ikke skalerer bildet mer enn til faktisk størrelse. De fleste skjermer har et 16:9 eller 9:16 format.

  3. Bruk animasjoner

    I PowerPoint er det enkelt å legge på små animasjoner på en tekst eller et bilde. Det er viktig å ikke bli for ivrig, kanskje bare en liten vibrering av teksten er nok. 

  4. Bruk video

    Video kan være et kraftfullt verktøy for å formidle et budskap. Det fanger blikket og drar deg med inn i historien. Bruk video på hele eller deler av skjermen for å illustrere et poeng.

  5. Bruk widgets

    Det finnes mange ulike widgets som kan settes på skjermen for å øke interessen blant forbipasserende. De mest populære er dato, klokke, vær og nyheter, men det finnes også muligheter for å vise noe fra bedriftens web side, annonser fra finn.no eller avganger på nærmeste bussholdeplass. 

Dersom det er relevant kan du til og med lage budskap som kun vises når det er et spesielt vær, eksempelvis reklame for paraply når det regner. Widgts kan være en fin måte å få skjermen levende på.

Eller du kan kjøre en nedtelling til et sosialt arrangement eller telle ned dagene til påskeferie.  

Et godt forarbeid letter jobben

Dersom man på forhånd har laget en mal for publisering av innhold går det raskt å oppdatere skjermene og man kan konsentrere seg om budskapet. Malen trenger ikke være kompleks, men må være tilpasset formålet enten det er å vise frem en meny med priser for en kantine, eller å legge ut en sak internt i en bedrift.

Hvilken budskap skal du presentere?

Bruk skjermene til å forsterke eksisterende budskap. Vær leken med budskapet og bruk visuelle hjelpemidler som kontraster, animasjoner og video. Dersom budskapet er krevende er et godt råd å dele det opp, presenter litt på hvert bilde i en bestemt sekvens.

  
 
Lurer du på noe? Spør oss!