Forside    Tjenester    Office Cloud    Office 365

Hvordan øke sikkerheten på Office 365?

Det er enkelt å gå på en svindel og sannsynligheten er stor for at det kan skje med noen i din bedrift! Øk sikkerheten nå med 2 faktor autentisering på Office 365 og unngå at filer og bedriftssensitiv informasjon kommer på avveie.

 

Norske bedrifter svindles daglig

Svindel via e-post skjer daglig også i Norge og det rammer både små og store bedrifter. Svindlerne er blitt ganske avanserte i språk og fremgangsmåte og det er ikke lenger så enkelt å identifisere en e-post med uærlige hensikter. Dersom en svindler får tak i et passord til en i bedriften får han tilgang til både epostklienten og bedriftens filer på SharePoint og OneDrive. Svindleren bruker så en kompromittert konto til å "fiske" etter nye tilganger ved å sende ut en mail til kontaktlisten. Dette er å regne som et sikkerhetsbrudd og kan få følger for bedriften og dens omdømme. Det er derfor en sterk anbefaling å ta høyde for at det kommer til å skje med deg og din bedrift og ta nødvendige forhåndsregler. 
 

Beskytt din Office 365 konto med 2 faktor autentisering

Ved å implementere 2 faktor autentisering i din bedrift vil du sikre at uvedkommende ikke får tilgang til kontoen selv om de har fått tilgang til passordet. Ved 2 faktor autentisering kreves det at bruker mottar en telefonsamtale, tekstmelding eller varsel via en app på sin smarttelefon for å få tilgang til kontoen. Dette fungerer som et ekstra lag av beskyttelse for bedriftens epostklienter og bedriftens filer.  

Hvitlisting av IP-adresser

Flere bedrifter avventer med å ta i bruk 2 faktor på grunn av at det kan oppleves krevende i hverdagen. Vi anbefaler at man veier fordelene mot ulempene og benytter de mulighetene man har for å gjøre det smidig for de ansatte på arbeidsplassen. Det er mulig å hvitliste IP-adresser som man anser som trygge, eksempelvis bedriftens lokaler, eller gjenkjenner mønster og kun ber om pålogging dersom brukeren fraviker fra et mønster. 

En god implementering er viktig

For at man skal få en god opplevelse i bedriften ved implementering av 2 faktor, anbefales det at det er noen med kjennskap til funksjonene i Office 365 som bistår i jobben, enten det er en IT-ansvarlig i bedriften eller en innleid konsulent. I tillegg må man gjøre en vurdering på om man skal utvide lisensen for å unngå å bruke 2 faktor i bedriftens lokaler. En god prosess i implementeringen er viktig for at de ansatte skal se at verdien av implementeringen er høyere enn ulempen ved å måtte ha en telefon tilgjengelig for 2 faktor autentisering.


Lurer du på om Office 365 kan være aktuelt for deg og din bedrift? 

Ta kontakt for en uforpliktet prat om Office 365 for bedrifter!

Les mer om Office 365 Business
5 grunner til hvorfor du bør velge Office 365
Effektiv samhandling ved bruk av Teams